Bakkväll

Igårkväll hade jag terapi i köket då gubben jobbade kväll och jag kunde inte åka på bingon. Slog på stereon och bakade loss inför julen! Jag älskar det för lilla röriga som blir i köket och man kladdar ner sig själv! 😂
Igår blev det först Rocky road, sedan gjorde jag snickerskakor och till sist saffransskorpor!

Rocky road
600gram chocklad, jag tar 2 ljusa & en mörk
2 påsar dumlekolor
3 dl saltade jordnötter
2 nävar minimarshmellows (eller hur det stavas!)

Smält chokladen över vattenbad, dela dumlen. Ha i allt i den smälta chokladen och sedan häller du över det i en stor form med bakplåtspapper. Strö över ytligare marshmallows. In i kyl för att stelna!


Snickerskakor
2 burkar jordnötssmör krokant
2 dl strösocker
4 dl ljus sirap
2 liter cornflakes
2 stycken chokladkakor (ljus)
Smält jordnötssmör, socker och sirapen.
Häll sedan över i en bunke ihop med cornflakes och blanda väl!
Bred ut på en plåt och ringa den smälta chokladen över! In i kyl för att stelna!


Saffransskorpor
100gram smör
2 påsar saffran
2 ägg
1,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1,5 dl hel sötmandel (jag tar mandelspån)
Råsocker/rörsocker

Smält smör med saffran, häll sedan över i en bunke och rör ner äggen.
Blanda de torra indrigienserna utom råsockret. Och blanda väl ner det i bunken, rulla ut tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö över råsockret och sedan in i ugnen på 175 grader ca 25 min.
Ta ut och sköt i bitar, lägg bitarna med snittytan uppåt och låt torka i 125 grader 10 min. Stäng av ugnen och låt stå över natten!

Jag har skurit upp lite av det jag gjorde igår och tar med till jobbet idag, tror de kommer gilla det lika mycket som jag gör! 😘😂

Amanda Jona [SPONTAN]

Men åh så mycket gott!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress