Saffransbullar
Bjuder på ett till recept när jag ändå sitter här! 

Släta saffransbullar

1 pkt jäst
150 gram margarin
5 dl mjölk
2 pkt saffran
1/2 msk salt
1 dl strösocker
13-14 dl vetemjöl

Gör såhär:
1. Smula jästen
2. Smält margariner med saffran, häll i mjölken och värm till fingervarmt 37 grader.
3. Häll lite av margarinet/mjölkblandningen över jästen & rör till jästen löst upp.
4. Ha i resten av ingredienserna, ta mjölet lite i taget! Jag använder en balmaskin så då behövs inte all mjöl! (Tog ca 8-9 dl) 
5. Låt jästa ca 30 min
6. Knåda degen på mjölat bord, gör runda bollar. Jag fick ut ca 40 stycken.
7. Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt i 40 min.
8. Pensla bullarna med uppvispat ägg, grädda dem i mitten av ugnen på 250 grader ca 5-7 minuter. 
9. Ta ut & låt svalna, mina brukar ligga på en bakduk
10. Innan servering: pensla bullarna i smält smör, ha på strösocker! 

Dessa bullar är gudomligt goda! Idag gjorde jag halva satsen med russin och halva utan! 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress